Friday, January 2, 2015

M-Learning

M-Learning atau pembelajaran mudah alih ditakrifkan sebagai pembelajaran merentas pelbagai konteks, melalui interaksi sosial dan kandungan, dengan menggunakan alat-alat elektronik peribadi.":

Satu bentuk e-pembelajaran pendidikan jarak jauh, pelajar boleh menggunakan peranti mudah alih pendidikan teknologi di pelbagai lokasi pada bila-bila masa.

Teknologi M-Learning termasuk komputer telapak tangan, pemain MP3, komputer riba, telefon bimbit dan tablet. M-Learning memberi tumpuan kepada mobiliti pelajar, berinteraksi dengan teknologi mudah alih. Menggunakan alat-alat mudah alih untuk mewujudkan bantuan pembelajaran dan bahan-bahan menjadi satu bahagian penting dalam pembelajaran tidak formal.

M-Learning adalah mudah kerana ia boleh diakses dari mana-mana sahaja. Perkongsian adalah hampir serta-merta di kalangan semua orang yang menggunakan kandungan yang sama, yang membawa kepada penerimaan maklum balas segera.

 Proses yang sangat aktif telah terbukti untuk meningkatkan markah peperiksaan dan mengurangkan kadar keciciran. M-Learning menggantikan buku-buku dan nota dengan peranti kecil, penuh dengan kandungan pembelajaran disesuaikan.






No comments:

Post a Comment