Wednesday, May 18, 2016

Punca Smartphone Meletup




Kes smartphone atau telefon pintar meletup bukan sekali dua kali telah terjadi . Bukan sekadar meletup tapi terbakar dan mencederakan pemiliknya . Beberapa unitsmartphone popular keluaran Apple dan Samsung acap kali dilaporkan mengalami kes ini

Apa puncanya telefon pintar boleh meletup ?

Selain meletup dan terbakar ada juga telefon pintar ‘membunuh’ pemiliknya, seperti kes di China atau Thailand yang telah mengorban jiwa . Kes di kedua negara tersebut menjadi sasaran peranti milik Apple, iPhone . Dakwaan mengatakan pengguna penggunaan aksesori ( charger ) telefon pintar yang tidak original.

Antara lain kes smartphone meletup dicatatkan berpunca dari baterinya mengembang . Mengapa bateri boleh mengembang? Ada beberapa punca mengapa ia terjadi, antaranya ialah:

Penggunaan Berlebihan

Bila smartphone terlalu lama digunakan akan menyebabkan suhu bateri meningkat. Penggunaan ini seperti main game atau dipakai menelefon terlalu lama .

Selain itu salah memilih dan menggunakan charger boleh jadi alasan kuat mengapa bateri menggelembung . Anatara lainnya juga adalah jadual mengecas yang tidak teratur serta cara charging yang salah .

Usia Bateri

Sama seperti usia manusia, bateri smartphone juga miliki jangka hayat usianya. Ini bermakna nak tak nak, bateri telefon bimbit anda suatu ketika nanti akan rosak atau “kong”. Jadi, jika berkaitan dengan usia tidak ada yang boleh dilakukan, melainkan ditukar bateri yang baru.

Jangka hayat usia bateri ini boleh dilanjutkan dengan pelbagai kaedah. Salah satunya dengan mengisi bateri secara teratur, jangan isi sebelum bateri betul-betul habis, dan cabut charger setelah terisi 100 % , dan pakai charger yang original .

Kualiti Bateri

Bateri berkualiti secara automatik akan tahan lama. Dan sebaliknya jika bateri yang tidak berkualiti akan cepat rosak atau kong. Jadi, pilih dan gunakan bateri original. Jika bateri original hilang atau rosak, cari di bawah jenama sah smartphone tersebut.

Sumber : http://www.anakulucheka.com/punca-smartphone-meletup/

No comments:

Post a Comment